Wil je je website SEO proof maken? Lees hier 4 tips die je verder gaan helpen!

SEO is een term die je vast eens eerder hebt gehoord. Misschien ben je zelf al bezig geweest met het optimaliseren hiervan. In deze blogpost geven wij je de 4 ultieme tips om de SEO te optimaliseren. Lees snel verder om achter deze tips te komen!

Laten we eerst beginnen met de term SEO. Want waar staat SEO eigenlijk voor? SEO staat voor Search Engine optimization, zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Dit houdt in dat je de tekst op je website zo goed mogelijk optimaliseert zodat je gevonden wordt door zoekmachines. Wanneer je dit goed voor elkaar hebt kom je hoger te staan in de resultaten en komen er ook meer bezoekers terecht op je website. Dit is natuurlijk dat het uiteindelijke doel, want als er niemand terecht kan komen op je website zal je ook niet de gewenste resultaten behalen. 

Helaas kan SEO erg ingewikkeld zijn. Er is geen bepaalde toverformule die je eenvoudig uitvoert waardoor je gelijk omhoog schiet in de zoekmachine resultaten. Daarnaast heeft het ook tijd nodig, omdat zoekmachine’s niet gelijk je website vinden volgens de aangepaste versie. Maar treur niet, want wij helpen je verder met onze expertise! Met deze 4 tips kom je aardig op weg om straks op #1 te staan in de zoekmachine resultaten. 

Zoektermen, zoektermen, zoektermen!

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen maar gebruik zoektermen op je website en relevante content op je website. Maar voordat je dit kunt doen moet je eerst bedenken welke zoektermen je potentiële klanten kunnen gebruiken om je te vinden. Ben jij bijvoorbeeld een snoep webshop die alleen halal snoep verkoopt gebruik dan de term ‘’Halal snoep webshop’’. Probeer deze termen op je website te verwerken. Let er wel op dat dit een simplistisch voorbeeld is en dit per situatie kan verschillen. Daarnaast kunnen er meerdere zoekwoorden zijn die van toepassing zijn op jouw situatie. Ga er dus echt even voor zitten om te bedenken welke zoektermen van toepassing zijn op jouw specifieke merk en bedenk hierbij goed wat uniek is aan jouw merk. 

Hoe implementeer je zoektermen? Nu je een uiteindelijke lijst hebt van zoektermen waar je potentiële klanten je kunnen vinden is het de bedoeling dat je dit gaat verwerken op de website. Zorg dat de gewenste zoektermen op verschillende plekken op je website staan. Vergeet hierbij de volgende plaatsen niet

  • Titels 
  • Eerste zinnen van je pagina’s en content (blogs)
  • Website URLS
  • Alt teksten bij afbeeldingen
  • Meta titels en meta omschrijvingen

Update je website en hou regelmaat

Zoekmachine’s willen graag relevante website laten zien aan de gebruikers van de zoekmachine. Hou dus je website goed up to date met de juiste informatie. Daarnaast loont het ook om regelmatig iets nieuws te posten op je website. Je kunt hier denken aan nieuws artikelen of blogs. Deze blogs dienen van goede kwaliteit te zijn. Je potentiële klanten moeten iets hebben aan de informatie hebben zodat ze blijven hangen op de website. Bedenk hierbij goed wat voor informatie je kunt delen. Wat maakt jouw product uniek en wat zijn hier de specificaties? Als je meerdere producten of diensten aanbiedt loont het ook om het verschillende assortiment uit te lichten. Kies dan wel een zoekterm die slaat op dit specifieke product. 

Het gebruik van links

Internet is een groot web en alles staat in verbinding met elkaar. Wanneer jouw website in verbinding staat met andere websites belonen zoekmachine’s je daarvoor. Dit helpt zoekmachines jouw plaats in het wereldwijde web beter te begrijpen doordat het algoritme beter begrijpt wat voor soort site je precies bent. Het is belangrijk om zowel naar bronnen buiten je website te linken als binnen je website naar content te linken. Zorg voor een duidelijke structuur binnen je website en link binnen je website naar content die ook relevant kan zijn voor de gebruiker. Daarnaast is het aan te raden om naar andere website te linken en te zorgen dat er ook andere website naar jou linken. Hierdoor ziet een zoekmachine je als een autoriteit. Heb je een partner? Link dan door naar deze partner en vraag of de partner ook naar jouw website wilt linken. Let er wel op dat links relevant moeten zijn voor de website. 

Meet je activiteit!

Zoals eerder al vermeld kan het een tijdje duren voordat je optimalisatie zijn vruchten afwerpt. Maar je wilt wel weten of iets hebt gewerkt of niet. Gelukkig is het niet allemaal nattevingerwerk en zijn er een aantal tools waar je pakweg kunt meten of iets gewerkt heeft. Een bekende tool hiervoor is de Google Search Console die uiteraard alleen werkt met de zoekmachine Google. Een functie van deze tool is bijvoorbeeld dat je kunt zien hoeveel bezoekers je hebt gekregen uit de zoekmachine op een bepaalde pagina en met welke zoekopdracht. 

Weten hoe jouw SEO er op dit moment voor staat? Neem dan contact op met ons en wij doen vrijblijvend een SEO check van je website. 

 

Gerelateerde artikelen