Hoe benut je de mogelijkheden van Google Mijn Bedrijf?

Je start officieel met ondernemen nadat je bent ingeschreven bij de kvk. Als het goed is ben je vanaf dat moment ook klaar om je klanten te helpen met je producten of diensten. Om klanten te verkrijgen kun je veel instrumenten gebruiken. Je kunt traditionele middelen gebruiken als adverteren in de plaatselijke krant, sponsoren van de lokale voetbalelftal, deelnemen aan netwerkbijeenkomsten of je kunt potentiële klanten koud gaan bellen. Allemaal mooi, maar wat is nou de eerste stap die je online kunt zetten? Starten met Instagram marketing? Het maken van een website? Of het adverteren via zoekmachines?

Het aanmelden van je bedrijf op Google via Google Mijn Bedrijf is een slimme zet om mee te beginnen. Je hebt hier nog niet eens een website voor nodig.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf is een online bedrijfsprofiel dat je volledig gratis kan aanmaken. Hiermee verkrijg je gratis organische zichtbaarheid wanneer mensen jouw bedrijfsnaam zoeken op Google of wanneer mensen lokaal zoeken naar een bedrijf (bijv. Klusbedrijf in Duivendrecht).

De voordelen van Google Mijn Bedrijf?

  • Gratis bedrijfsvermelding
  • Mogelijkheden om bedrijfsinformatie te delen
  • Vindbaarheid binnen Google Zoeken
  • Vindbaarheid binnen Google Maps
  • Mogelijkheid om review te verzamelen
  • Mogelijkheid om je bedrijf op een visuele wijze te laten zien
  • Mogelijkheid om updates van je bedrijf te delen via posts

Drie praktische tips voor optimaal gebruik van Google Mijn Bedrijf

1 Upload foto’s om je bedrijf op een visuele wijze weer te geven

In Google Mijn Bedrijf kun je ongelimiteerd foto’s toevoegen om verschillende aspecten van je bedrijf te laten zien. Uit onderzoek blijkt dat bedrijfsprofielen met foto’s 42% meer routebeschrijvingen krijgen. Je zou een routebeschrijving kunnen zien als interesse in je bedrijf. Binnen Google Mijn Bedrijf zijn er verschillende type foto’s die je kunt uploaden. Denk aan je logo, omslagfoto en de aanvullende foto’s. Indien je een fysieke winkel of bezoekadres hebt is het handig om het bedrijfspand goed naar voren te laten komen bij de foto’s. Dit zorgt voor herkenbaarheid. Voor de rest kun je bij foto’s denken aan: productfoto’s, foto’s van je winkel of kantoor en foto’s van je mensen (medewerkers). Let wel op: klanten kunnen ook foto’s uploaden. Zie dit als een kans en vraag tevreden klanten foto’s van je bedrijf te laten uploaden. Bij ongepaste foto’s kun je het rapporteren.

2 Verzamel op actieve wijze reviews

Reviews zijn de online vorm van word-of-mouth. Reviews, aanbevelingen, referenties en testimonials hebben een uitermate positieve effect op jouw merk. De reviews op Google Mijn Bedrijf zijn een van de meest geraadpleegde reviews op het internet. Ook zijn Google reviews makkelijk te verzamelen omdat je vanuit Google Mijn Bedrijf een link kunt aanmaken en kunt verspreiden waardoor je klanten minimale moeite moeten doen om jou te reviewen.

3 Verspreid content via posts

Content is de motor van je marketingmachine. Heb je al nagedacht over je contentstrategie? Wanneer je content hebt gemaakt is het kunst op dit via de juiste kanalen te verspreiden. Sinds 2018 is het ook via Google Mijn Bedrijf mogelijk posts te maken die een week worden weergegeven wanneer jouw bedrijf wordt weergegeven in Google. Dit kan een mooie aanvulling zijn op het verspreiden van content via social media. Ook kun je via post aandacht geven aan acties en aanbiedingen.

Een goede start via Google Mijn Bedrijf

Kortom het gebruiken van Google Mijn Bedrijf is een tool binnen je online marketingmix waarmee je een goede start kunt maken. Heb je nog geen Google Mijn Bedrijf? Start er vandaag nog mee. Loop je ergens tegen aan? Neem dan contact met ons op.

Gerelateerde artikelen