De kracht van adverteren op Facebook en Instagram

Wat jij je waarschijnlijk afvraagt is: Waarom zou ik op Facebook en Instagram adverteren? Wellicht heb je het al eens geprobeerd of weet je niet waar je moet beginnen. In dit artikel van Madebysens zal worden uitgelegd waarom Facebook en Instagram het ideale advertentieplatform is om op te adverteren. 

Grootste sociale media netwerken van de wereld

Facebook en Instagram zijn de grootste sociale media netwerken van de wereld. Er zijn ontzettend veel sociale media te bedenken die je kunt gebruiken om meer klanten te genereren maar het grootste gebruikersaantal vind je op Facebook en Instagram. Op Facebook zitten er in nederland op dit moment 7,3 miljoen personen op dit netwerk en wereldwijd zitten er zelfs 2,8 miljard mensen op! Bij Instagram zitten er iets minder mensen in Nederland op maar vooralsnog 4,3 miljoen. Wereldwijd zitten er 1,3 miljard mensen op Instagram. In vergelijking tot andere sociale media netwerken zoals Twitter (33 miljoen gebruikers wereldwijd) is dit een groot verschil. Het kan daarom bijna niet anders dan dat jouw potentiële klanten op Facebook en/of Instagram zitten.  

Op Facebook en Instagram zitten personen van alle leeftijden en interesses. Hierdoor is adverteren op deze sociale media voor elke doelgroep geschikt. Door deze personen op een optimale manier te targetten zorg jij dat jouw advertentie alleen aan deze personen getoond wordt en geef je geen budget uit aan mensen die niet geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst.  Stel je adverteert op een bushokje, daar zullen vast en zeker personen langskomen die tot jouw doelgroep behoren maar ook een heleboel die helemaal niet tot de doelgroep behoren. Maar voor die personen betaal je wel! Dat is natuurlijk zonde. Op Facebook en Instagram heb je de mogelijkheid om echt jouw doelgroep de advertentie te laten zien. 

Campagnedoelstellingen

Het advertentie platform van Facebook en Instagram is een slim sociaal netwerk. Als je adverteert op Facebook en/of Instagram laat het platform je advertentie niet aan willekeurige personen zien maar wordt er echt gekeken naar jouw doelgroep en welk doel jij wilt bereiken met de advertentie. Je kunt bij het adverteren verschillende campagnedoelstellingen kiezen en hiermee gaat het platform rekening houden. Facebook en Instagram zoeken namelijk personen uit die de gewenste actie al eens voltooid hebben. 

Een aantal campagnedoelstellingen: 

  • Merkbekendheid. Deze doelstelling zorgt ervoor dat mensen worden bereikt die waarschijnlijk interesse hebben in jouw product of dienst.
  • Verkeer. Deze doelstelling zorgt ervoor dat je meer verkeer genereert naar jouw website. Facebook en Instagram laat deze advertentie zien aan personen die interesse hebben in soortgelijke producten of diensten en al eens eerder een website hebben bezocht.
  • Conversies. Deze doelstelling zorgt ervoor dat mensen een actie verrichten op jouw website zoals het achterlaten van contactgegevens of het doen van een aankoop. Facebook en Instagram laat deze advertentie zien aan personen die interesse hebben in soortgelijke producten of diensten en al eens eerder deze actie hebben verricht.

Lage kosten

Adverteren op de online kanalen Instagram en Facebook is in vergelijking tot andere advertentiekanalen erg kosteneffectief. Om weer het voorbeeld van het bushokje te nemen, dat kost ontzettend duur. Om een week in een bushokje te hangen ben je vaak al €100.000 kwijt. Je weet dan nog niet of de advertentie überhaupt werkt en je betaalt ook voor mensen die helemaal niet geïnteresseerd zijn in jouw product. Ook in concurrentie met online kanalen is Facebook en Instagram goedkoop. Een aantal van gemiddelde kosten bij onze klanten:

  • 0,02 per videoweergave
  • 0,42 per e-mail adres
  • 6,60 per aankoop van 36,94

 

Gerelateerde artikelen